Het is geen verrassing dat een schip uit veel verschillende onderdelen bestaat. Elk onderdeel is belangrijk en vereist specifieke vakkennis. Aan de scheepsbouwer de schone taak om de onderdelen bij de juiste leverancier, volgens de gewenste specificaties, op tijd en binnen budget op de werf te hebben.
Voor het inductief buigen van buizen moest men tot voor kort uitwijken naar bijvoorbeeld Polen. Dat is verleden tijd. Nu inductief buigen terug is in Nederland kan het buigwerk lokaal besteld worden, en dat scheelt tijd én geld.
Voor één van onze opdrachtgevers hebben we een aantal 8” bochten met een radius van 789 mm in P355N gebogen. Als vaste klant van Van Rijsoort Bending voor het koud buigen van buizen is de scheepsbouwer blij dat hij voor inductief buigen nu ook in Klaaswaal terecht kan. Hiervoor moest hij voor bochten met een dergelijke krappe radius de grens over.
De bochten zijn bedoeld voor de bouw van vijf volledig elektrisch aangedreven veerboten. De verbindingen op het Noordzeekanaal zijn de nieuwe bestemming van deze duurzame schepen. Naar verwachting gaat in de zomer van 2021 de eerste veerboot in de vaart.